Адміністративна процедура - для кого і навіщо новий Закон.
15 грудня 2023 року набув чинності Закон України «Про адміністративну процедуру» (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2073-20#Text).
Даний Закон прийнято з метою наблизити законодавство України до стандартів Європейського Союзу та Організації економічного співробітництва та розвитку.
Закон регулює відносини органів виконавчої влади та місцевого самоврядування з фізичними та юридичними особами щодо розгляду і вирішення адміністративних справ шляхом прийняття та виконання адміністративних актів.
Як зазначає Мінʼюст (https://t.me/minjustofficial), цей Закон передбачає такі нові обов’язки та можливості для адміністративних органів:
• Більш ефективний спосіб адміністративного оскарження: можливість досудового врегулювання справи завдяки колегіальному розгляду скарг (у тому числі із можливістю залучення громадськості).
• Врегулювання механiзмiв вiдкликання або визнання недійсним рiшення, в тому числі щодо видачі дозволів, тощо.
• Можливість уникнути конфлікту інтересів у діяльності посадових осіб. Передбачені механізми відводу та самовідводу.
• Обов’язок виправити свої помилки. Адміністративний орган, який допустив помилку і виявив це, повинен виправити її, не чекаючи надходження скарги чи позову.
• Самостійний збір відомостей та інформації. Адмінорган не може вимагати від особи надати документи та інформацію, якими володіє він сам або інші органи влади.
• Обов'язкове обґрунтування негативного рішення. У разі відмови у задоволенні заяви або прийняття іншого відмовного рішення, адмінорган зобов'язаний аргументувати мотиви такої вiдмови, обтяження та пояснити порядок його оскарження.
• Зменшення бюрократії. Відомості, які вже є у державних реєстрах, будуть отримуватись у процесі міжвідомчої взаємодії без зайвих довідок.
У свою чергу, для громадян та бізнесу Занок надає:
• Право звертатися до різних органів влади за загальною процедурою, незалежно від запитуваної послуги.
• Право бути вислуханим у разі загрози прийняття негативного (відмовного) рішення: законом передбачено можливість подати додаткові пояснення, документи чи інші докази, уточнити інформацію.
• Право на участь у розгляді справи у разі можливого негативного рішення щодо неї.
• Залучення заінтересованих осіб, законні інтереси яких зачіпаються в межах адмінпровадження. Справи розглядатимуть за принципом «жодних рішень без вас про вас».
• Доступ учасників провадження до матеріалів справи (крім відомостей, які захищені законом).
• Можливість усунення недоліків заяви зі збереженням первинної дати її подання.
Як Закон працюватиме на практиці ми дізнаємось згодом.
А поки пройдемось по основних нормах Закону.
Адміністративне провадження відповідно до цього Закону розпочинається:
1) за заявою особи (подається в усній чи письмовій формі) щодо забезпечення реалізації її права, свободи чи законного інтересу або виконання нею визначеного законом обов’язку, у тому числі щодо отримання адміністративної послуги:
- особа, звертається до адміністративного органу із заявою про прийняття адміністративного акта (заявник);
- особа, яка з метою захисту свого права, свободи чи законного інтересу звертається до адміністративного органу із скаргою (скаржник);
2) за ініціативою адміністративного органу, у тому числі у порядку здійснення ним інспекційного (контрольного, наглядового) повноваження:
- виконання адміністративним органом його повноважень, визначених законом;
- настання події, визначеної законом як підстава для прийняття адміністративного акта;
- порушення права, свободи чи законного інтересу особи або публічного інтересу, виявлене адміністративним органом.
Засобами доказування в адміністративному провадженні можуть бути:
1) пояснення учасників адміністративного провадження;
2) документи;
3) дані відповідних національних електронних інформаційних ресурсів;
4) результати обробки (перевірки) даних в автоматичному режимі;
5) речі;
6) пояснення свідків;
7) висновки або пояснення експертів, консультації або роз’яснення спеціалістів.
Строк вирішення справ:
- для окремих категорій встановлюється законом;
- не більше 30 календарних днів, а в разі проведення слухання у справі - не більше 45 календарних днів з дня реєстрації заяви адміністративним органом;
- до 30 календарних днів строк перегляду справи за скаргою.
Строк розгляду справи може бути одноразово продовжений, але не більше ніж на 15 календарних днів.
За результатами розгляду справи адміністративний орган у межах своїх повноважень приймає адміністративний акт.
Адміністративний акт - рішення або юридично значуща дія індивідуального характеру, прийняте (вчинена) адміністративним органом для вирішення конкретної справи та спрямоване (спрямована) на набуття, зміну, припинення чи реалізацію прав та/або обов’язків окремої особи (осіб).
Виконання адміністративного акта, спрямованого на виконання будь-якої дії чи утримання від будь-яких дій, може бути забезпечено адміністративним органом шляхом застосування до особи заходів впливу, а саме:
1) вчинення дій за рахунок зобов’язаної особи - адресата адміністративного акта іншою особою;
2) накладення грошового стягнення за невиконання адміністративного акта:
- від 1 190 грн до 9 010 грн - стосовно фізичних осіб;
- від 2 975 грн до 30 005 грн - стосовно ФОП, громадських об’єднань, юридичних осіб;
3) безпосередній вплив, що здійснюється з підстав та у порядку, визначених законом.